Så här gör jag mitt ekologiska ansiktsvatten

Publicerat: 28 februari, 2018 i Egentillverkning av hygienprodukter, Skärholmen
Etiketter:,

När jag ska tillverka mitt  ansiktsvatten plockar jag fram tepåsar ur mina skafferigömmor. Jag tar alltid örtéer av olika sorter och brygger en kopp av varje och låter de kallna. Sen tillsätter jag en ”skvätt” äppelcidervinäger för att få lite sting i det hela. Hur mycket en ”skvätt” är får ni själva räkna ut.

Sist blev receptet som följer

                                                1 kopp grönt te  

                                                1 kopp kamomillte

                                                1 kopp peppermyntste

                                               1 skvätt äppencidervinäger

 

CIMG1104.jpg

Här  ser du de ingredienser, som behövs till ansiktsvattnet.

Låt téerna dra som vanligt 3-4 minuter och sen svalna. Tillsätt äppelcidervinäger. Häll upp en del i en liten flaska med sprayanordning samt resten i en stor glasflaska, som du förvarar i kylen.

 

Ansiktsvatten2.jpg

 Här de fyllda flaskorn vars innehåll varar länge och sparar miljön från kemikalier

 

Jag brukar spraya det färdiga resultatet på en bomullstuss och rengöra  ansiktet med den. Fast jag använder inte makeupkrämer. Då måste man först rengöra ansiktet med rengöringskräm innan man tar det sista med ansiktsvattnet.

Lycka till att pröva!

 

 

 

Kommentarer inaktiverade.