Senaste nytt om råttorna

Publicerat: 31 maj, 2015 i råttor, Skärholmen
Etiketter:, , ,

En läsare av bloggen föreslog att jag skulle göra ett medborgarförslag till stadsdelsförvaltningen. Bra idé tyckte jag och skickade ett mail till dem, där jag önskade att de i första hand skulle gå ut med informationsmaterial till berörda markägare och om det inte hjälper samla dem till ett möte om frågans lösning. Förslaget tas upp tisdagen den 16 juni på Medborgarhuset, Bodholmsplan 2 nb. Skärholmen. Alla är välkomna att delta i den öppna delen av sammanträdet.

Enligt information jag har tagit del av flyr råttorna när deras gamla  boställen rivs upp av nybyggen. De söker då en ny plats att bosätta sig på. Det är då viktigt att förhindra att råttorna tar sig in i fastigheter via hål eller avloppssystemet utan tvingas ut i skogen. Viktiga åtgärder för att hindra råttorna är enligt Anticimex att inte ha buskar nära husen där de kan vistas och ta sig in. Råttor har nämligen torgskräck och går inte gärna på öppna ytor. Anticimex föreslår därför att gräset är kortklippt runt hus.  Ett annat  förslag jag tagit upp kommer också från Anticimex och gäller att förse avloppsbrunnar med rensgaller.

 

Kommentarer inaktiverade.