En kryddträdgård med utsikt

Publicerat: 30 maj, 2016 i Skärholmen
Etiketter:, , , ,

Har möblerat om på balkongen. Ut med en gammal Poängfåtölj från Ikea och in med ett litet bord och två stolar. Allt med hjälp av olika familjemedlemmar som troget ställt upp på mina planer. Den som hämtade fick också mitt gamla olivträd som skymde sikten till en blivande kryddträdgård. 

Sittplats

Min utsiktspunkt

I flera år har jag halvhjärtat haft lite krukor på balkongen. Försökt med odling av eterneller och  petunior. Det gick inget vidare trots inglasad  balkong. Inte sallad heller. Försökte också ta skott på en rabarber, men det var omöjligt. Fast gräslök och smultron har alltid frodats.

I år har jag satsat hårt på kryddväxter. De gillar ju söderläge. Gick ner till torget som också hade satsat hårt på kryddor. Köpte Rosmarin, Salvia, Grönmynta och Timjan. På stan kompletterade jag med Basilika och Oregano. Se hur fint det blev.

 

CIMG0975

Kryddor i två våningar

Nu får de inte bara stå där och ge dåligt samvete när jag inte vattnar. Utan i år ska jag lära mig använda de små liven i matlagning och annat. Började igår med mynta och noppade  blad efter att ha bett plantan om ursäkt. Sen la jag skörden  i varmt vatten där de fick ligga och dra. Det blev ett härligt te, som jag drack innan det var dags att släcka läslampan.

Sen är det mitt medlemskap i Tomatklubben (se inlägget ”Tomatfest på Ekholmshöjden”) som jag tar på största allvar. I år köpte jag ett fröpaket på Överskottslagret där det enligt påskrift skulle ligga fyra tomatfrön? De har börjat bli sparsamma på fröfirmorna. Men fyra var precis vad jag behövde. Så de stoppades ner i såjord och har just nu vuxit sig så här stora. Snart ska de planteras om i gamla majonäsburkar och så småningom växa sig höga och bära röda tomater.

CIMG0977

 Så nu kan jag sitta vid min nya hörna och blicka ut över den lilla trädgården. Ser jag åt andra hållet får jag en skymt av E4:an. Så här ryms ytterligheterna.

Kommentarer inaktiverade.