Så här gör jag min ekologiska deodorant

Publicerat: 18 augusti, 2017 i Egentillverkning av hygienprodukter, Skärholmen
Etiketter:,

Tidigare har jag tyckt att det varit svårt att hitta deodorant till rimligt pris. En liten skvätt kostar runt 50 kronor. Ekologiskt var också svårt att få tag på. I alla fall något  som fungerade enligt testare på nätet. Fast i en liten butik på Folkungagatan fanns en liten burk för 160 kronor som faktiskt var bra. Ingen svettlukt som kunde störa mig och min omgivning.  Men efter några burkar kändes det dyrt och då jag hittade recept på nätet gjorde jag ett försök att tillverka själv. Det blev hur bra som helst. Gjorde  hela processen mycket noga och här nedanför hittar ni mitt recept.

Recept på hemgjord deodorant

Du behöver

1 dl Kokosolja (kallpressad på burk)

1 dl Bikarbonat (tar bort dålig lukt) finns i  storköksförpackningar

1 dl Potatismjöl eller Majsstärkelse (ex Maizena) suger upp fukt

Eventuellt några droppar doft/eterisk olja

Eventuellt lite E-vitamin för konservering (använder jag ej)

Kokosoljan smälter vid cirka 25 grader så det räcker med att ställa burken i ett vattenbad  ett tag eller försiktigt smälta direkt i kastrull.

Bikarbonat i storköksförpackning  finns att köpa på bland annat Citygross i Stockholm

Beskrivning

Sikta ner alla  torra ingredienser i en bunke. Observera att det är viktigt att sikta genom en sil då deon annars kan blir för grynig.

Vispa sen ner det smälta kokosfettet med en visp. Blanda ordentligt för annars kan deon skikta sig. Allt blir som en sås men kokosoljan stelnar sen och då blir det som en kräm man smörjer armhålan med. Häll upp allt på relativt små glasburkar. Rör då och då medan de svalnar. Ingredienserna har lång hållbarhet och med normal förbrukning behöver de inte förvaras ens i kylskåp. Tänk på att ställa burken du använder i lagom temperatur. Inte för kallt då blir deon hård. Inte för varmt då blir den rinnig. Lagom är tricket då blir konsistensen som en mjuk kräm.

Det blir inte oljigt, inte pudrigt men med en diskret  god doft. Den färdiga deon tränger in snabbt i huden och kladdar inte på kläderna. Jag klarar mig utan svettlukt och känner mig fräsch. Funkar till alla- du väljer själv doften. Även män och lite äldre barn om det skulle behövas. En ekologisk burk med liknande innehåll kostar 160 kronor. Så du sparar en del slantar.    

 

Så här  gör gjorde jag idag

Jag började med att smälta kokosfett och plockade sen  fram alla ingredienser på min köksbänk som ni kan se i det här fotot.

                                  CIMG1073

 

Sen vidtog tillverkningen med  både mätande, silande och vispande. Allt enligt instruktionerna i receptet. Slutresultatet hällde jag upp i tre burkar i lagom format. Men vill man ha mer går det säkert att dubblera. Ingredienserna kostar inte många kronor och är skonsamma mot kroppen och armhålorna. Tänk dock på att inte smörja in för mycket i armhålorna. Bara samma mängd som en ärta. Annars kan det bli utslag då bikarbonat är starkt.


 

CIMG1074

Pröva själv!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer inaktiverade.