Gillar ni att gå på bio?

Publicerat: 31 mars, 2017 i Skärholmen
Etiketter:, ,

Det gör i alla fall jag. Har många favoriter som jag kan se om och om igen. Som ”Det vita bandet i regi av Michael Haneke, Denna mystiska historia om en nordtysk by, som man blir helt indragen i och måste se om flera gånger för att riktigt förstå historien. Eller Cabaret som beskriver en historia i andra världskrigets skugga,  där Liza Minnelli gör en strålande insats som femme fatale. Minns också Barnen från Frostmofjällen (mitt första biobesök), som byggde på en bok, som jag fortfarande har kvar sönderläst i min bokhylla hemma.

När jag flyttade till Skärholmen för en hel del år sen fanns fortfarande en bio i Centrum. Där sjönk jag ner i röda fåtöljer och såg aktuella filmer. Det fanns också en filmklubb som visade fantastiska filmer, både gamla och nya. När Centrumet skulle byggas om slängdes bion ut och Filmklubben flyttade sin verksamhet till Heron City.

För mig gick det inte så bra att ta mig dit. Det är jobbigt att åka från Skärholmen till Kungens Kurva. Buss 173 är enda möjligheten om man inte har bil. När bion slutar vid 21-tiden så går två bussar i timmen. I alla fall på den tiden. Kanske är det bättre nu? Jag tröttnade i alla fall på att stå och frysa utomhus i en busskur. Att gå genom tunnlar i de mörka stråken över till Skärholmen kändes inte heller särskilt inbjudande.

Sen var det en tid med Love Film. Denna underbara inrättning där man kunde beställa fram allt från filmens barndom till nya blockbusters. Dessutom textade på svenska. Vad jag sörjde när de lade ner sin verksamhet.

Så jag övergick till att låna DVD på biblioteket och betade igenom hela deras förråd. En del filmer var fantastiska även om det fanns en del bottennapp. Sen fick det bli Svt Play fast mest dokumentärer och serier i de ämnen som intresserar mig.

Så såg jag en liten annons om att  Hallunda Folkets Hus visade Svansjön sänt från Moskva. Jag hade ofta sett deras små annonser i Södra sidan och funderat på att åka dit. Den här gången  blev det av  i sällskap med en vän. Det var  bara att ta tunnelbanan (som går var 10:e minut) några hållplatser, gå ut, sen till vänster, sen till vänster ner för en trappa. Så fortsatte vi  rakt fram och kom fram till ett litet torg där vi gick upp på den högra trottoaren och fortsatte rakt fram till Folkets Hus logga syns på vänster sida.

Inuti finns en stor luftig lokal med en stor salong för  bio och teater och olika salar man kan hyra för aktiviter. Dessutom en utmärkt restaurant/café med rättigheter och hyfsade priser. Bättre än all sockervadd på Heron City.

Jag och mitt sällskap satte oss i sköna fåtöljer och förflyttades till Moskva där man fick se den ryska huvudstadspubliken strömma till Bolsjojteatern för att se Svansjön. Så gjorde vi också fast sittande i Hallunda. Där njöt vi av Peter Tjajkovskij hänförande musik och världens bästa balettdans. som gör att man känner sig lätt i hela kroppen när man följer med i dansarnas hopp och piruetter.

Det känns som en spännande upptäckt för att fortsätta gå på bio.  Slipper stå i busskur och frysa och tunnelbanan går ju ganska ofta.

Kommentarer inaktiverade.