Nu finns soffor i backen upp från Skärholmsdalen

Publicerat: 7 maj, 2017 i Skärholmen

I höstas hade jag köpt  gåstavar och tog en tur nerför backen till den vackra dalen och promenerade förbi koloniområdet och fram till strandpromenaden. Återvägen hamnade jag bland en massa buskar då jag ville undvika att gå på de asfalterade vägarna. Sen återstod backen, som hade förvandlats till en mördardito när jag skulle ta mig upp till Höjden igen. Med tanke på att åldern gett mig en del krämpor orkade jag inte riktigt utan fick stanna och luta mig mot lyktstolpar för att hämta kraft för fortsättningen upp. Men med lite vilja gick det till slut.

Väl hemma kom jag ihåg att det förr stod några soffor längs vägen, som numera var borttagna förmodligen på grund av byggnadsarbeten. Skrev då ett mail till Sara Heppling-Trygg  på Stadsdelsförvaltningen och frågade om vi inte kunde få nya nu när  alla jobb var klara. Hon vidarebefordade mitt mail till Parkingenjör Love Örsan, som lovade att sätta upp soffor igen. Två dagar före julafton fick jag ett mail från honom om att sofforna fanns på plats, fastgjutna i marken. En fin julklapp till alla oss som bor på Höjden och har lite dåligt flås.

Sen är jag inte en person som ger mig ut i halka och vinterväder utan sofforna har fått stå där i fred ända fram tills idag när jag begav mig ut på spaning i det vackra vädret. När jag kom till backen ner kunde jag se att två soffor fanns placerade vid sidan. Fina och nymålade var de också.

Sen tog jag mig ner till skogen och hittade vitsippor bland träden. Ett viktigt vårtecken och löfte om varma sköna dagar.

Vitsippsbacke

                                                           Sköna maj välkommen!

Efter att ha sniffat sol och grönska en stund var det dags för styrkeprovet – att ta sig upp för backen. Den reste sig som Skärholmens egen Mount Everest. Men det gick som en dans när jag kunde vila ut och samtidigt byta ord med grannar som passerade. Så hoppas jag många andra gör nu när värmen kommer.

Backen

Den andra soffan högst upp syns knappt, men jag lovar den finns vid tredje lyktstolpen nerifrån

Nu vill jag passa på tillfället att tacka Sara H-T och Love Örsan för julklappen fast det idag är 7 maj.

Kommentarer inaktiverade.